Avaliação de empatia nos matriculados no período vespertino no curso de graduação de fisioterapia: uma abordagem exploratória
Abstract
Empathy is considered a multidimensional construct with cognitive, affective and behavioral components and is essential to create a therapeutic alliance between patient and health professional, which influences the clinical outcome. Objective: to evaluate a sample of students in the afternoon of the Physiotherapy course at Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU), characterizing them according to sociodemographic data and in relation to the ability to empathize. Method: Cross-sectional exploratory study, experimentally designed with a quantitative perspective by completing an empathy inventory and a sociodemographic balance by volunteer university students from the 1st, 2nd and 5th semesters of the afternoon period of the physiotherapy course at FMU. This research was observed by the Ethics Committee through Plataforma Brasil and approved under number 3,989,254. Results: Perspective Taking (PT) obtained an average of 3.93, Interpersonal Flexibility (IF) of 3.22, Altruism (Al) of 3.45 and Affective Sensitivity (AS) of 4.32. The average empathy with advancing age showed a subtle improvement, except in the group of 41 to 50 years old. The average empathy of the 1st, 2nd and 5th semesters were 3.73, 3.72 and 3.79, respectively. Conclusion: No significant difference was found in the evolution of empathy over the semesters, emphasizing the importance of the FMU empathy program started in 2020, in which it is relevant to focus on the development of the IF and Al factors.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alessandra Gasparello Viviani, Yukio Kuroda Nabeshima, Rodrigo Quadros Martinez, Juliana Duarte Leandro, Sandra Maria Holanda Mendonça
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).