UTILIZAÇÃO DA SIMULAÇÃO REALÍSTICA COMO FERRAMENTA PEDAGÓGICA PARA DESENVOLVER HABILIDADES COMPORTAMENTAIS DE EMPATIA E HUMANIZAÇÃO NA EDUCAÇÃO EM ODONTOLOGIA
Keywords:
simulation training, teaching, empathy, humanization of assistance, decision making, high fidelity simulation trainingAbstract
Introduction: Hard skills are classically developed during the Dentistry
course, however, the development of soft skills, including empathy and
humanization, are also important for the students. The use of pedagogical
activities with the objective of developing these soft skills is an important
challenge of education in dentistry. Material and methods: The aim of this
paper is to present how the realistic simulation methodology can be used
throughout the dentistry training to develop soft skills such as empathy and
humanization. Results and discussion: Good-quality health practices such
as ethics, empathy, security, respect, leadership, communication, and
conflict management can be developed when the curriculum structure is
organized for this purpose. The realistic simulation methodology, with
controlled scenarios, followed by debriefing, may allow to carry out a
formative assessment and verify whether the objectives for the
development of empathy and humanization soft skills were achieved by the
students in dentistry.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).