Multilingualism in language acquisition in deaf children: a systematic literature review
revisão sistemática de literatura
Abstract
ABSTRACT
Objective: To verify in the literature studies on language acquisition by deaf children from a bilingual perspective. Method: Systematic review in the Virtual Health Library (BVS) databases in Brazilian Portuguese, English, and Spanish over the last 5 years. The PRISMA methodology was applied, using descriptors in double association, to identify eligible studies. Results: Of the initial 1609 studies, 7 were included in the review, with 3 in English (42.8%) and 4 in Brazilian Portuguese (57.1%). The oldest study was from the year 2020, and the most recent from 2023. The studies highlighted the challenges faced by deaf children in language acquisition, the importance of LIBRAS as the first language, and the lack of awareness about the benefits of multilingualism and assistive devices. Conclusion: There is methodological variability in the process of language acquisition by deaf children, with a predominance of oralism over LIBRAS due to the lack of knowledge among teachers and families. There is a gap regarding speech therapy rehabilitation with an emphasis on multilingualism/bilingualism in deaf children, suggesting the need for further research in this area.
Descriptors: language development, deafness, sign language, multilingualism, speech therapy.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alessandra Dunga da Silva Santos, Laura Timóteo Galvão Souza, Márcia da Silva Bernardino, Maria Clara Ferreira Fagundesa, Alana de Souza Paula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).