O conhecimento dos professores de canto sobre a relação entre percepção auditiva e produção vocal e a importância do acompanhamento fonoaudiológico
Knowledge of voice teachers about the relationship between auditory perception and vocal production
Abstract
Abstract
Introduction: For an adequate vocal production it is necessary that the structures of the peripheral and central auditory system are functioning properly, thus having a good auditory perception, involving the analysis and the understanding of the sound stimulus. Objective: To investigate the knowledge of singing teachers about the relationship between auditory perception and vocal production for the improvement of the sung voice. Method: 50 singing teachers who teach in the city of São Paulo participated. All answered a questionnaire sent digitally, with questions relevant to the subject, after the acceptance of the Informed Consent Form. The collected data were analyzed qualitatively, with a descriptive character. Results: In this study, it was observed that teachers are aware that an alteration of hearing perception can result in difficulty in singing. They understand that auditory and vocal abilities are related to the perception of the acoustic contours of a given melody and its melodic variations. About the work of the speech therapist in the training of auditory skills, 23 teachers (46%) are unaware of the performance of this professional. Conclusion: The singing teachers have knowledge about the relationship between auditory perception and vocal production, but there was a lack of knowledge about the speech therapist’s performance in the auditory skills.
Keywords: Singing, music, auditory perception, Audiology.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Débora Oliveira Werli, Márcia Velozo Barreto Fleming, Alessandra Giannico de Rezende Araujo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).