A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR E A ÁREA DE CIÊNCIAS DA NATUREZA: TECENDO RELAÇÕES E CRÍTICAS

Authors

  • Bruno Kestutis de Alvarenga Sipavicius Universidade Federal do ABC - UFABC Santo André, SP
  • Patrí­cia da Silva Sessa Universidade Federal do ABC - UFABC Santo André, SP

Keywords:

National Curricular Common Base, critical essay 8, research curriculum, technical curriculum

Abstract

Base Nacional Comum Curricular (BNCC) was ratified in December 2017 by the Ministry of Education. The critical reading of the BNCC, especially sciences subjects of the final years of Basic Education generated the present essay. At BNCC there is contradiction between curriculum proposals. There are excerpts with a critical curricular proposal engaged in socio-scientific environmental issues. However in the majority of the BNCC offers a technicist curriculum. This is due to the numerous skills in the science subjects in the final years of Elementary School, which lack clarification of the investigative mode of applying them. At the BNCC, the Science Tecnology Society Environment issues (STSE) is understood mainly in a reductionist way, due to the lack of clarification of anthropic action in natural disasters, nor the clashes between specialists and social demands in the historical process of Sciences. There is deletion of the minority differences in the BNCC, since it considers that all the students of the final years of the Elementary School are in the same degree of intellectual abstraction.

Author Biographies

Bruno Kestutis de Alvarenga Sipavicius, Universidade Federal do ABC - UFABC Santo André, SP

Sou mestrando do curso de Ensino e História das Ciências e Matemática na Universidade Federal do ABC. Minha área é o ensino cientí­fico com enfoque argumentativo a partir de organismos fúngicos e botânicos. 

Patrí­cia da Silva Sessa, Universidade Federal do ABC - UFABC Santo André, SP

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP (2013); pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Ensino de Biologia (GEPEB), da Universidade de São Paulo;
Atualmente é docente da Universidade Federal do ABC - UFABC - na área de Ensino de Biologia (Centro de Ciências Naturais e Humanas - CCNH).

References

Auler, D. & Delizoicov, D. (Janeiro, 2001) Alfabetização Cientí­fico-Tecnológica para quê? Ensaio_ Pesquisa em Educação em Ciências, 3(1), pp. 122-134. Disponí­vel em http://www.scielo.br/pdf/epec/v3n2/1983-2117-epec-3-02-00122.pdf.

Brasil (2017). Base Nacional Comum Currí­cular [BNCC]. Brasí­lia. Disponí­vel em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf.

Bybee, R.W (2006). Scientific inquiry and sience teaching. IN: Flick, L.D.,Lederman, N. Ederman, N.G. Scientific inquiry and nature of science: Implications for teaching, learning and teacher education. Netherlands: Springer, 2006. p. 1-14.

Carter, April (2001) The Political Theory of Global Citizenship. London: Routledge

Deboer, George (2006). Historical perspectives on inquiry teaching in schools. IN: FLICK, L.D., LEDERMAN, N. G. Scientific inquiry and nature of science: Implications for teaching, learning and teacher education. Netherlands: Springer,. p. IX-XVIII.

Driver, Rosalind; Asoko, Hilary; Leach, John; Mortimer, Eduardo; Scott, Philip (1999). Construindo conhecimento cientí­fico na sala de aula. Quí­mica nova na escola, n.9, p. 31-40.

Fanghanel, Joëlle and Cousin, Glynis (2012)"˜Worldly"™ pedagogy: a way of conceptualising teaching towards global citizenship. Teaching in Higher Education, 17:1, 39-50.

Froese-Germain, Bernie (2010).The OECD, PISA and the Impacts on Educational Policy. Canadian Teachers Federation. Disponí­vel em: http://eric.ed.gov/?id=ED532562

Jiménez-Aleixandre, M.P (E.d) (2008). Argumentation in Science Education: Perpectives from Classroom-Based Research. Dordretch: Springer, 2008.p.179-200

Manzoni-de-Almeida, Daniel. (2016). O desenvolvimento da escrita argumentativa nas aulas de imunologia do ensino superior por metodologias ativas. Rev. Comp. Docência., 1(2): 3-19.

Munford, Danusa, Lima, Maria Emí­lia Caixeta de Castro. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Revista Ensaio. V 7, n.1. 2007

Nilson, I.A. (2015). Constructing Global Citizenship Education: An Analysis of OECD Discourse on Global Competence.STVK 12, pp. 1- 36. Disponí­vel em https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/7794066

OECD (2015) About the OECD OECD. Disponí­vel em: http://www.oecd.org/about/history/

Pádua, Gelson Luiz D. (2009). A epistemologia genética de Jean Piaget. Revista FACEVV, Número 2, p. 22-35. Disponí­vel em: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/39349855/A_EPISTEMOLOGIA_GENETICA.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1555969079&Signature=ZZOjq4tPO%2Fntp7W71v8g7wG3VGM%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DA_EPISTEMOLOGIA_GENETICA.pdf

PISA; INEP (2015). Matriz de Avaliação de Ciências. Disponí­vel em http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/marcos_referenciais/2015/matriz_de_ciencias_PISA_2015.pdf

Reimers, Fernando M. (2013) Assessing Global Education: an Opportunity for the OECD OECD strategy paper. Available at : http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisa-2018-documents-forbidders.htm

Santos Junior, J.B & Marcondes, M.E.R(Setembro-Dezembro, 2010). Identificando os modelos didáticos de um grupo de professores de quí­mica. Revista Ensaio: Belo Horizonte. 12(3), pp. 101-116. Disponí­vel em http://www.scielo.br/pdf/epec/v12n3/1983-2117-epec-12-03-00101.pdf

Santos, Wildson Luiz Pereira. Significados da educação cientí­fica com enfoque CTS. In Santos, L.P. dos, Auler, D (Eds). CTS e educação cientí­fica: desafios, tendências e resultados de pesquisa (pp.21-47). Disponí­vel em https://www.researchgate.net/publication/291958339_De_CTS_a_CTSA_Educacao_por_um_futuro_sustentavel

Silva, F.A.R. (2011). O Ensino de Ciências por investigação na educação superior: um ambiente para o estudo da aprendizagem cientí­fica. Tese. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte,.

Vilches, A., Pérez, D.G & Praia, J.(2011) De CTS a CTSA: educação para um futuro sustentável. In Santos, L.P. dos, Auler, D (Eds). CTS e educação cientí­fica: desafios, tendências e resultados de pesquisa (pp. 161- 184). Disponí­vel em https://www.researchgate.net/publication/291958339_De_CTS_a_CTSA_Educacao_por_um_futuro_sustentavel

Weeks, Jeffrey (2000). O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2.ed. Tradução dos artigos: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, p. 35-82.

Published

2019-06-03

Issue

Section

Artigo Teórico